Het bedrijf verwacht op de krimpende markt voor navigatiekastjes zijn
marktaandeel in 2011 verder te vergroten. ,,Er is nog steeds ruimte voor
toename van het marktaandeel”, zei Goddijn. TomTom verwacht dat de markt
volgend jaar met 10 à 15 procent zal krimpen.
De verkopen rond ‘Black Friday’ in de Verenigde Staten vielen volgens Godddijn
wat tegen, ondanks de forse investeringen in marketing.
Groei
De afname van omzet uit het consumenten-segment wordt gecompenseerd door onder
meer forse groei in de omzet uit ingebouwde systemen in auto’s. Ook de
komende kwartalen verwacht het bedrijf groei uit dit segment. ,,Maar het
groeipercentage is niet zo groot als in 2010, omdat de groei in inkomsten
uit ons Renault-contract zullen afvlakken.” TomTom verwacht de komende
periode nieuwe contracten aan te kondigen in het automotive-segment, maar
wilde hier geen details over kwijt.
Voordat TomTom dividend gaat uitkeren, wil het bedrijf eerst de schulden
verder terugdringen, zei financieel directeur Marina Wyatt. ,,We kijken eind
2011 hoe we ervoor staan.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl